השפעות הלחץ בחיי היומיום על הסקס שלנו

התרבות המערבית היא תרבות אשר בה הלחץ בה נתון אדם הוא לחץ כבד. מקומות עבודה רבים דורשים שעות עבודה ארוכות, דד ליינים קצרים ולוחצים, בוסים אשר עומדים על הראש ודורשים לראות תוצאות בזמן קצר ובאיכות גבוהה. תנאי היציבות בשוק אינם תורמים לשקט הנפשי כאשר  שמועות על גלי פיטורים הם עניין יומיומי ויש צורך להמשיך ולתפקד, ואף להוכיח את עצמך מעל ומעבר בסביבת עבודה בה אינך יודע מתי יגיע היום בו יקראו לך לשיחת פיטורין או יפטרו חלק מאנשיך או את הבוס שלך.

לא רק העבודה תורמת ללחצי התרבות המודרנית, גם התא המשפחתי אשר בעבר היה רחב וקרוב כיום הוא צר וכולל בעיקר את ההורים והילדים. ילדים, כשהם קטנים, חוץ מזמחה מביאים איתם גם עייפות וחוסר שינה, וכשהם גדלים – דאגה. בעולם אשר בו מקורות התמיכה הנפשיים הולכים ומתדלדלים והלחץ הנפשי בו נתונים הפרטים הולך וגדל, אין פלא כי סטרס הופך להיות בעיה מרכזית במאה העשרים ואחת.

השפעות הסטרס על המצב והתיפקוד הגופניים

לסטרס, או ללחץ נפשי, ישנן ביטויים גופניים ברורים למדי. הנפוצים בהם הינם קשיים להרדם, שינה קלה ולא סדירה, תיאבון מוגבר לסוכר ושומנים, כאבי ראש, דפיקות לב, עלייה בלחץ הדם, החלשת המערכת החיסונית, ירידה בצפיפות העצם, השמנה באיזור הבטן, החלשות רקמות השריר, פוגע בזכרון וביכולת הניווט ומעלה את רמת התגובות הרגשיות בינהן תוקפנות, אדישות ודכאון, הזעת יתר, ירידה בליבידו – בחשק המיני וקשיי תיפקוד בחיי המין.

סטרס הינו מצב אשר למרות מקורותיו הנפשיים הוא בראש ובראשונה גופני. כאשר הגוף מרגיש כי הוא במצב סכנה, יהי זה כתוצאה מרעש פתאומי או בוס עצבני, הגוף מתחיל להפריש הורמונים אשר מביאים את הגוף למצב הידוע כמצב מלחמה או בריחה. ההורמונים הללו, קורטיזול ואפינפרין, הם חיוניים לתפקודו התקין של הגוף אולם במצב של סטרס מתמשך, עלולה רמת הקורטיזול בגוף להשאר גבוהה מהרצוי לאורך זמן ולהפוך למצב כרוני.

השפעות סטרס על חיי המין

סטרס משפיע על חיי המין גם באופן ישיר – ירידה בחשק המיני, בעיקר בקרב גברים, וגם בעקיפין על ידי כולם כתוצאה משינויים במצב הרוח – תגובות של אדישות או דיכאון, דימוי עצמי מונמך עקב השמנה או הזעת יתר, וכן דרך עייפות כרונית המתלווה למצבי מתח מתמשכים. כאשר אחד מבני הזוג או שניהם נמצאים במצב של מתח מתמשך, וקיימת פגיעה בחיי המין, עצם הפגיעה עשויה להיות מקור נוסף לסטרס ולהזין את הסטרס. גם כאשר לא מדובר בחיי זוגיות, אלא בבודדים, מצבי פגיעה בחשק ובתיפקוד המיני עשויים להביא להתרחקות מהחברה והמנעות מפגישות רומנטיות.

התמודדות עם סטרס

ישנן דרכים שונות להתמודד עם סטרס. דרך אחת מכוונת בעיה והיא זיהוי מקורות המתח וטיפול בהן. כאשר המתח מקורו בפגיעה בחיי המין, שימוש בעזרים חיצוניים ותכנון חיי המין באופן אשר אינו דורשני עשויים לעזור. דרך שניה היא טיפול מכוון רגש כאשר כאן המטרה היא לא לטפל בבעיה עצה אלא ברגשות השליליים אשר מתלווים אליה. טיפול מונחה רגש כולל שיחות והיעזרות בחברים ואנשי מקצוע, יוגה, מדיטציה או הקשבה למוזיקה. מציאת ביטוי יצירתי לרגש שלילי כגון כתיבה או יצירה אחרת יקלו ברמת הסטרס הנבנה בגוף.

דרכים נוספים הן מונחות עשייה. הקפדה על כושר גופני, תזונה נכונה ושינה מספקת עוזרים במידה ניכרת.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *